Tuesday, November 16, 2010

Panduan Solat Aidil Adha

Buat anakandaku....


Adab-adab solat hari raya

Pakaian - disunnahkan memakai pakaian yang paling bagus. (Dalil: 3 )

Makan
- Sebelum berangkat solat Aidiladha, disunahkan tidak makan terlebih dahulu sampai selesai solat Aidiladha. (Dalil: 5 dan 6 )

Mendengungkan takbir -  Pada hari raya Aidiladha, takbir boleh didengungkan sejak Shubuh hari Arafah (9 Dzul Hijjah ) hingga akhir hari tasyriq ( 13 Dzulhijjah ). (Dalil: 12)

Yang menghadiri solat Aidil Adha - disunnahkan untuk dihadiri oleh orang dewasa, baik lelaki dan wanita, manakala Wanita yang sedang haid tidak ikut solat, tetapi hadir untuk mendengarkan khutbah Aidil Adha. (Dalil: 4 )

Tempat solat Aidil Adha - lebih afdhal (utama) diadakan di mushalla iaitu suatu padang yang di sediakan untuk solat , kecuali  hujan maka solat diadakan di masjid.  (Dalil: 1 dan 8 )

Cara solat Aidil Adha - dua rakaat, tanpa azan dan iqamah dan tanpa solat sunnah sebelumnya dan sesudahnya. (Dalil: 1,2 dan 7 )

Pada rakaat pertama
i        setelah takbiratul ihraam
ii       membaca Al-Fatihah,
iii      ditambah 7 kali takbir.
di sunnahkan membaca surah (sabihisma rabbikal a'la/surat ke 87 ) atau surat iqtarabatissa'ah / surat ke 54 )                                                                                                                 
Pada raka'at yang kedua
i      sebelum membaca Al-Fatihah dengan takbir lima kali. (Dalil: 13 )
ii     Setelah membaca Fatihah
disunnahkan membaca surat (Hal Ataka Haditsul Ghaasyiyah/surat ke 88 ) atau membaca surat (Qaaf walqur'anul majid/surat ke 50 ).(Dalil : 15)


Setelah selesai solat, imam berdiri menghadap makmum dan berkhutbah memberi nasihat-nasihat dan wasiat-wasiat, atau perintah-perintah penting.Khutbah hari raya ini boleh diadakan khusus untuk laki-laki kemudian khusus untuk wanita.Khutbah hari raya ini tidak diselingi duduk. (Dalil: 1 dan 2 )

No comments:

Post a Comment