Sunday, August 21, 2011

CERITAKU ..MALAM KE 22

Malam ke-22...sekali lagi lewat kepenatan sepanjang hujung minggu aku memasang niat dan berdoa sebelum tidur..Ya Allah, berikanlah aku kesempatan agar sekali lagi menjadi antara umatMu yang turut serta mengimarahkan malam-malam terakhir ramadhan-Mu kali ini...

Subbahanallah...tanpa kejutan dari 'alarm' jam ..aku terjaga...segar...dan cergas..meskipun siangku tadi dipenuhi dengan kepenatan menelusuri deretan kedai di 1Borneo mencari baju raya anak-anak..Ya Allah, kupanjatkan kesyukuran kerana sekali lagi Engkau menerima permintaanku..Engkau memudahkan permohonanku...Engkau memilih aku untuk bersama para solihin yang bermunajat pada-Mu di malam ramadhan ini...

Ya Allah...sesudah sholat Tahajud..aku mengintai Surau An-Nur di kediamanku..memandang dengan hati yang penuh syahdu ke arah para pemuda sebaya anak-anak lelakiku...menghabiskan malam-malam ramadhan dengan bertadarus di dalam surau...Ya Allah rindunya aku pada anak-anak lelakiku...

Subbahanallah...adakah aku yang masih mamai...tapi aku yakin aku tidak mengantuk..sekali imbas ku lihat seorang lelaki berjubah putih..lengkap berserban..berjalan pantas ke dalam surau...tapi.... kenapa surau tu gelap????
Baru sebentar tadi ku lihat..surau tu cukup terang benderang....

Aku berdiri di beranda...melihat dengan penuh sabar...memohon agar lelaki tadi keluar semula..dan sekaligus mengesahhkan kewujudannya....namun hampir 10 minit aku tunggu..tidak juga muncul..lalu aku berpendapat..anak2 muda yang mengimarahkan surau itu..semua sudah tidur...aku masuk ke dalam rumah..mengambil keputusan untuk melelapkan mata...tapi..hati kecilku masih berpendapat...LELAKI ITU MEMANG WUJUD!!!

Aku terus ke bilik anak-anak lelakiku...tetapi sempat ku intai lewat jendela bilik anakku...subbahanallah...TERANGNYA SURAU...dan ada ramai anak muda mundar mandir ..Ya Allah..apakah ini khayalan...sekali lagi aku ke beranda...jelas..SURAU SANGAT TERANG...Ya Allah...tiba-tiba...seekor kucing putih terus masuk ke rumahku..mencari makanan..hendakku halau ...terfikir..mungkin kucing ini lapar...lantas ku ambil sisa makanan..ku beri kepada kucing itu...

Ya Allah, makhluk Mu ini memandang tepat kepada aku...berkali-kali..seolah2 mengucapkan terima kasih.. Ya Allah..apakah erti semua ini?..Jam 3 pagi??? Masih ada kucing ..warna PUTIH..Bersih...

Lantas..tana berlengah..Ku ulang wudhukku...kucapai telekung dan sejadah...sekali lagi kudirikan sholat sunat kepada-Mu illahi...subbahanallah. Allahuakbar...tangisanku tidak berhenti...fikiranku hanya pada-Mu Ya Allah...Adakah ini petanda dari-Mu...

Ya Allah..terima lah ibadahku..terimalah taubatku...Ampunilah dosaku..

No comments:

Post a Comment